chiptuning

Engine Chip Tuning versus Engine Remapping

Chiptuning van de motor, soms gewoon opnieuw modelleren van de motor of gewoon opnieuw afstellen van de motor genoemd, is een geweldige manier om meer uit uw voertuig te halen.

Het is een relatief kleine maar krachtige wijziging die de werking van uw motor drastisch kan verbeteren. Dat extra vermogen kan de verschillende motoronderdelen echter ook buiten de normale veiligheidslimieten duwen.

Wat is chiptuning precies?

Bij chiptuning worden afzonderlijke componenten van een voertuig verwijderd die de algemene prestaties kunnen veranderen, en worden deze vervangen door duurdere of hoogwaardige componenten. Om een chipmodificatie uit te voeren, moet u normaal gesproken precies weten welk type onderdeel wordt vervangen en waarom het wordt gewijzigd.

Het is duidelijk dat een motor met turbocompressor meer vermogen nodig heeft uit een groter aantal pk’s; Hetzelfde geldt voor krachtige brandstofinjectoren en zolang het brandstofverbruik niet te buitensporig is, kan het goed zijn. Het probleem met hoogwaardige brandstofinjectoren is dat ze erg luid zijn en de neiging hebben om de luchtfilters van oudere voertuigen te verstoppen, wat motorschade kan veroorzaken. Wanneer u deze onderdelen vervangt, kunt u het beste iets kopen dat is gecertificeerd voor het brandstofverbruik van uw voertuig, om geen van uw andere motoren te beschadigen. Als u ervoor kiest om een onderdeel met hoge prestaties te gebruiken, zorg er dan voor dat u de juiste injectorspuitmond en leidingdiameter gebruikt.

Chiptuning is ook een populaire methode om het vermogen en de algehele snelheid van dieselauto’s te verbeteren.

Helaas is de winst van deze methode veel minder dan die van gasmodellen, maar het is zeker mogelijk om in korte tijd dramatische winsten te boeken. Het probleem met chiptuning van dieselmotoren is dat als je niet weet wat je doet, je er gemakkelijk een flinke puinhoop van kunt maken. Dit maakt het erg belangrijk dat iedereen die naar dit type modificatie kijkt, enige mechanische basiskennis heeft, aangezien het proces nogal ingewikkeld is. Hoewel er enkele doe-het-zelfgidsen beschikbaar zijn voor degenen die dit project zelf aan willen pakken, kan het grotendeels het beste aan de professionals worden overgelaten.

Ten slotte is een andere populaire methode voor chiptuning van de motor het vervangen van de fabrieks-ECM of Electronic Engine Control Unit. Hoewel veel autoliefhebbers tevreden zijn met de prestaties van hun ECM, zijn anderen gefrustreerd door de inefficiƫntie ervan. De reden hiervoor is dat de ECM veel delicate taken uitvoert, waaronder de aanpassingen voor stationair toerental, EGI-gasrespons, volledige compressie en ontluchtingsdruk, meerdere lineariteitsregelingen en variabele kleptiming. Het vervangen van de ECM kan leiden tot aanzienlijke prestatieverhogingen, maar gaat ook vaak gepaard met hoge kosten en mogelijke schade aan de motor.

Kortom, als u de prestaties van uw voertuigen wilt verbeteren, overweeg dan een van deze methoden. Chiptuning vereist enige vaardigheid en knowhow, en als het verkeerd wordt gedaan, kan dit rampzalig zijn. Aan de andere kant, als je besluit om deze route te gaan, zul je waarschijnlijk behoorlijk wat tijd en geld aan het proces besteden. Maar als u een toegewijde liefhebber bent, kan chiptuning de extra inspanning waard zijn.

Klik hier voor meer informatie Chipperformance.nl

Related Posts